Arhiva
Evenimente

Data:

Monumente istorice din Avrig



Biserica ortodoxă cu hramul “Duminica Floriilor” a fost construită la mijlocul secolului al XVIII-lea ca biserică-sală cu altar poligonal şi cu un turn în vest, iar în cimitirul ei se găseşte mormântul lui Gheorghe Lazăr. Bustul aceluiaşi cărturar, executat în 1936 de Corneliu Medrea se găsește în centrul oraşului, în apropierea casei sale memoriale, reorganizată în 1979 şi care prezintă aspecte din viaţa şi activitatea marelui cărturar.

Biserica evanghelică construită în a doua jumătate a secolului al XIII-lea, a fost, iniţial o biserică în stil romanic din care, în urma fortificării de la începutul secolului al XVI-lea s-a mai păstrat partea vestică cu turnul, nava şi corul. Cel mai valoros este portalul de vest cu ambrazura decorată cu sculptură. Palatul baroc (devenit sanatoriu de boli profesionale) a fost proiectat pentru generalul Bucow, în jurul anului 1763, dar ulterior a ajuns în posesia baronului Brukenthal. Impresionantă este şi grădina organizată pe terase, singura grădină a unui palat baroc din ţara noastră păstrată aproape integral, care împreună cu palatul formează un complex baroc de excepţie.

Reședința de vară și parcul Samuel von Brukenthal din Avrig

Datând încă din secolul al XVIII-lea, reședința baronului Samuel von Brukenthal (1721 – 1803) este unicul parc baroc conservat în România.

Parc din perioada barocului/ rococo, aprox. 1758 – 1775

Curtea palatului, parteruri
Grădina Italiana/ Franceza
 Grădina de fazani
Grădina olandeză / de zarzavat

Parc din perioada clasicismului/ romantismului, aprox. din 1775

Amplasarea clădirilor care compun palatul s-a făcut conform unei construcții baroce cu trei aripi care se deschide spre o Grădină simetrică. Datorită poziției deosebite a domeniului pe taluzul înalt al râului Olt a fost posibilă construcția supraînalțată a palatului, care astfel tronează deasupra întregului parc. Din curtea palatului aflată la o înalțime de circa 15 metri vizitatorului i se oferea inițial o priveliște largă asupra parcului și a luncii râului. Prin aceasta, conform ideii fundamentale a arhitecturii barocului, se crea iluzia optică a unei grădini care se extinde la nesfârșit în peisaj. Curtea reprezentativă a palatului era prevăzută cu straturi ornamentale, așa-numitele parteruri.


Grădina Italiană/ Franceză este continuarea curții reprezentative a palatului și în același timp trecerea de la arhitectura palatului la domeniul parcului amenajat peisagistic. Terenul simetric este structurat de o axa mediană cu o scară exterioară splendidă și de mai multe alei laterale dispuse ortogonal precum și de două canaluri.  La picioarele scării exterioare ample se afla un izvor si un bazin de apa circular cu o fântâna arteziana din perioada rococo. Din aranjamentul inițial făceau parte vaze, bănci și statui de piatră. Mici portocali și lămâi în ghivece mari flancau treptele și bazinul.


Gradinile de fazani reprezintă, de fapt, un parc de vânatoare în miniatură. Aici fazanii se găseau probabil în libertate. Reteaua de alei era îmbogatita prin mici piatete. Mai târziu au fost amenajate o cascada romantica și un "eremitaj".

Zona de parc aflată în fața orangeriei era denumită Grădina Olandeză. Se cultiva o varietate luxurianta de flori, mirodenii si zarzavaturim precum și alei întregi de pomi fructiferi. Drept semn distinctiv al unei culturi botanice rafinate trecea cultivarea de fructe mediteraneene precum portocalele si lamâile. În orangerie se cultivau soiuri alese precum curmali, migdali, nucșoara, pepeni și ananas. Legumele si fructele provenite din Grădina de zarzavat erau folosite în gospodariile de la Avrig si Sibiu, iar surplusul era vândut la piață.

Grădina Engleză recreează un peisaj cu pajiști largi, pomi izolați și pâlcuri de copaci.Singurul element pastrat din perioada initiala este un grup de liriodendrioni. Probabil ca și lunca Oltului era inclusă optic în conceptul parcului. Legătura dintre zonele de parc amenajate arhitectonic și cele amenajate peisagistic se face prin alei.

Parcul amenajat după moartea lui Brukenthal (1803) "Grădina peisagistică"
Nu există date istorice cu privire la zonele de parc amenajate după 1803. Probabil ca pajiștile și câmpiile erau integrate în parc, conform specificului de atunci al amenajării grădinilor.

Nota
Enunturile din text corespund stadiului actual al cercetarii de arhivă.
Autor: Ing. Dipl. Cornelia Feyer, arhitect peisagist, Sibiu
Cand. Ing. Dunja Richter

Obiectiv memorial Bradu

Troița Eroilor Români din Primul Război Mondial. Monumentul este denumit "Troița Eroilor Români cercetași din Primul Război Mondial" și a fost dezvelit în anul 1928. Troița este amplasată în centrul satului Bradu, la numărul 370. Aceasta este zidită din cărămidă, fiind prevăzută cu 4 coloane, în timp ce acoperișul este din țiglă. Troița adăpostește o stelă funerară din marmură albă pe care se află următoarea inscripție comemorativă: „Această sfântă cruce s-a ridicat de Nicolae Lazăr în amintirea fratelui său Ioan Lazăr, stud. 6 cl. lic. mort pe câmpul de luptă în Galiția, în 1914, cu camarazii săi.“ Pe aceeași stelă funerară sunt inscripționate și numele a 13 eroi români, căzuți în Galiția.

Biserica Evanghelică-Luterană a fost construită în anul 1633, în locul uneia mai vechi construitâ în secolul al XV-lea.

Obiectiv memorial Săcădate

Monumentul Eroilor Români din Primul Război Mondial. Monumentul a fost dezvelit în anul 1931, pentru cinstirea memoriei eroilor români căzuți între 1916-1918. Monumentul are o înălțime de 3 m și este realizat din beton, în timp ce împrejmuirea s-a făcut cu un gard din lemn. Pe frontispiciul Monumentului se găsește un înscris comemorativ: „CELOR CARE ȘI-AU FĂCUT DATORIA“, iar mai jos sunt înscrise numele a 47 eroi români din Primul Război Mondial.